Ce alimente sa eviti daca esti anemic

Anemia este o afectiune care apare atunci cand celulele rosii din sange se reduc cantitativ sau nu mai au capacitatea de a transporta oxigenul catre toate tesuturile si organele. Acesta este rolul principal pe care celulele rosii il au in organism, rol pe care-l indeplinesc cu ajutorul hemoglobinei – o molecula prezenta in componenta lor. Atunci cand nivelul de hemoglobina din sange scade, organele si tesuturile nu mai primesc oxigen suficient, iar astfel apare anemia.

Oboseala, paloarea pielii, senzatia de slabiciune, frisoanele, iritabilitatea, starea generala de rau sunt principalele simptome ale anemiei, iar diagnosticul poate fi usor de stabilit, cu ajutorul unor analize medicale.

Cauzele care duc la aparitia anemiei sunt diverse, iar in functie de natura acestora este stabilit si tratamentul, insa importanta in acest sens este si alimentatia.



Alimente recomandate pentru pacientii cu anemie

Cel mai important element de care organismul are nevoie sa il extraga din alimentele consumate este fierul, iar aportul de vitamina C ajuta la absorbtia acestuia. Organismul unui pacient anemic are nevoie si de vitamina B12 si acid folic, elemente care, de asemenea, pot fi asimilate printr-o alimentatie corespunzatoare.

Dieta pentru persoanele diagnosticate cu anemie, trebuie sa contina alimente cu un continut bogat de fier, acid folic si de vitamine. Astfel, nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica fructele si legumele, precum si carnea – in special ficatul – pestele, fructele de mare, fasolea si mazarea. De asemenea indicate sunt si painea neagra, pastele integrale, spanacul, gulia, broccoli si lintea.

Cafeaua si bauturile acidulate, pe lista neagra

Ca in cazul oricarei afectiuni ,exista si contraindicatii referitoare la dieta de urmat. In cazul anemiei, acestea se refera la alimente ce ingreuneaza absorbtia substantelor de care organismul are nevoie, motiv pentru care trebuie excluse din alimentatie.

    • Cafeaua consumata in exces ingreuneaza absorbtia fierului in organism, motiv pentru care pacientii cu anemie nu ar trebui sa consume mai mult de o ceasca pe zi. „Vina” pentru ingreunarea absorbtiei fierului i se atribuie cafeinei, substanta prezenta si in compozitia ceaiului verde sau a ceaiului negru. Acestea sunt alte doua bauturi pe care pacientii cu anemie trebuie sa le evite.
    • Alimentele sarate trebuie sa fie si ele excluse din dieta, intrucat medicii spun ca sarea reduce nivelul de minerale din organism.
    • Nici dulciurile nu sunt recomandate in alimentatia unui pacient cu anemie, dat fiind faptul ca zaharul produce unele perturbatii in organism, impiedicand astfel si fixarea fierului.
    • Bauturile acidulate, dar si cele energizante, contin cafeina si cantitati mari de zahar, fiind evident ca au proprietatea de a impiedica absorbtia fierului, de catre organismul unei persoane cu anemie. Din aceasta cauza, nici consumul lor nu este recomandat in cazul celor care sufera de aceasta afectiune.
    • Ardeii iuti contin capsaicina, iar aceasta are proprietatea de creste cantitatea de fier eliminata din organism. In plus, ingreuneaza si absorbtia altor minerale, asa ca ardeii iuti trebuie sa fie exclusi din dieta.
    • Iaurtul, citricele, tomatele, otetul, prajelile, alimentele fermentate si alcoolul se adauga pe lista alimentelor care nu trebuie sa fie consumate de pacientii cu anemie.



 

Cum prevenim aparitia anemiei?

Cum spuneam, anemia poate avea multiple cauze, unele dintre acestea, cum ar fi factorul ereditar sau unele afectiuni preexistente, neputand fi prevenite. In celelalte situatii, alimentatia este „cheia” pentru a evita aparitia acestei afectiuni. O dieta echilibrata, in care sa predomine alimentele cu un continut bogat de substante nutritive, vitamine si minerale este tratamentul preventiv care nu va da niciodata gres. Canea rosie, sfecla si plantele cu frunze verzi constituie o buna sursa de fier, in timp ce laptele ouale si cerealele furnizeaza organismului necesarul de vitamina B12.

In acelasi timp, aportul de acid folic vine din partea unor alimente precum avocado, nuci, linte, fasole, naut, mazare, iar fructele si legumele sunt o sursa naturala de vitamina C.

Lasa un comentariu



Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.