Cum poti controla mancatul emotional

In momentele de vulnerabilitate psihica, plictiseala sau stres, pofta de mancare poate ascunde o dorinta de reechilibrare emotionala. Fie ca se manifesta constient sau inconstient, mancatul emotional iti poate afecta sanatatea fizica, prin acumularea in greutate. Aceasta poate duce la diabet, probleme cardiace si la alte afectiuni medicale.

Psihicul nu are nici el de castigat de pe urma mancatului emotional, pentru ca acesta ofera un confort mental de scurta durata, care dispare, apoi, sub povara sentimentelor de vinovatie. Din fericire, exista metode prin care poti recapata controlul asupra consumului de alimente, astfel incat sa nu mai ai grija cresterii in greutate si a consecintelor acesteia.

Ce este mancatul emotional

Nu consumam, intotdeauna, alimente doar din nevoia de nutrienti a organismului. Multi dintre noi ne indreptam spre mancare pentru a scapa de stres si sentimente negative sau ca sa ne rasplatim pentru o reusita. De cele mai multe ori, alimentele alese sunt foarte satisfacatoare ca gust, dar nesanatoase. Ciocolata, inghetata, preparatele de tip fast-food sau pizza sunt doar cateva exemple de alimente pe care le folosim pentru a scapa de tristete, sentimentul de singuratate sau de stresul de la serviciu.  

Asadar, mancatul emotional consta in consumul de alimente pentru satisfacerea nevoilor emotionale, si nu a nevoii corpului. Cand mancam ca sa ne amelioram starea, efectul este, insa, contrar: ramanem cu sentimentele negative si cu kilograme in plus.

Cum stabilesti daca mananci emotional

Pentru a stabili daca alimentele sunt pentru tine un refugiu emotional, trebuie sa iti pui cateva intrebari. Daca raspunsul este pozitiv la una dintre ele, inseamna ca ai tendinta sa mananci emotional. Intrebarile sunt:

  • Mananci mai mult cand esti stresat?
  • Mananci cand nu ti-e foame sau cand deja te-ai saturat?
  • Mananci doar ca sa ameliorezi sentimente ca tristetea, furia, pliciseala?
  • Te rasplatesti cu mancare?
  • Simti ca nu ai autocontrol cand ai alimente langa tine?
  • Mancarea iti ofera un sentiment de siguranta? 



Metode de control a mancatului emotional

Identificarea factorilor declansatori

Primul pas in oprirea mancatului emotional este identificarea factorilor care te fac sa consumi alimente necontrolat. Ce situatii, locuri sau sentimente declanseaza pofta de mancare? Iata cativa dintre cei mai comuni factori declansatori: 

  • Stresul. Cand creierul primeste semnale de stres, transmite senzatia de foame, pentru a acoperi nevoia de energie necesara mecanismului fight or flee (lupta sau fugi).
  • Inhibarea emotiilor. Mancarea este, deseori, un vector pentru ascunderea emotiilor pe care nu vrem sau nu putem sa le exprimam, din cauza mediului social sau familial. 
  • Plictiseala si lipsa de incredere in viitor. Lipsa unui sens imediat sau viitor ne face sa ne orientam spre mecanisme de baza care aduc satisfactie, unul dintre acestea fiind mancatul.
  • Obiceiurile din copilarie. Parintii fac, deseori, din desert o rasplata pentru consumul alimentelor nutritive sau pentru obinerea unui rezultat scolar bun. Mos Craciun si Iepurasul aduc si ei dulciuri, asa ca asocierea desertului cu rasplata se fixeaza in subconstientul nostru. 



Stabilirea unui set de solutii

Pentru a scapa de mancatul emotional, este indicat sa stabilim un set de masuri, care trebuie obligatoriu respectat. Solutiile cele mai eficiente sunt:

  • Tine un jurnal alimentar. Cu timpul, vei identifica ce te face sa mananci necontrolat.
  • Nu te grabi sa mananci. Pofta de mancare declansata de emotii poate disparea daca astepti ca acestea sa isi piarda din intensitate.
  • Alunga plictiseala si stresul. Yoga, sportul, plimbarile, lectura, muzica si alte activitati ajuta la reducerea stresului si ocuparea timpului.
  • Cere ajutor. Nu este rusinos sa ceri ajutorul prietenilor sau unui psiholog, daca nu poti trece, prin forte proprii, peste o problema de acest fel. Dimpotriva, sprijinul acestora te va ajuta sa o rezolvi mai rapid.
  • Cumpara rational si sanatos. Evita magazinele cand ti-e foame sau ai sentimente negative. De asemenea, cumpara strictul necesar pentru cateva zile si alege fructe si legume in locul dulciurilor sau al altor alimente nesanatoase. 
  • Foloseste inteligent serviciile de food delivery. Comenzile online de mancare te pot ajuta sa ceri exact cat iti trebuie la o masa. Livrarea de mancare la birou sau acasa in Sibiu, de exemplu, vine in ajutorul turistilor sau a locuitorilor acestui oras cu alternative sanatoase la preparatele obisnuite.
  • Ai incredere in tine. Concentreaza-te pe schimbarile pozitive pe care le faci in dieta ta si nu pe episoadele in care cedezi tentatiei. Iarta-te cand gresesti, dar, impune-ti si mai multa rigoare in respectarea masurilor stabilite.

Mancatul emotional duce la afectarea echilibrului nutritional si cresterea in greutate. Urmeaza sfaturile de mai sus si vei recapata controlul asupra propriei diete, pentru a avea o viata mai buna.

Lasa un comentariu



Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.