Evita aceste 5 comportamente antisociale

Reactiile umane instinctuale, de baza, in fata unui pericol sunt lupta sau fugi! ( Fight, Flight, Freeze ). Mai este si varianta de „freez” , adica cand inghetam, cand nu mai stim sa reactionam, cand ne blocam sperand ca pericolul sa treaca. Totusi, in mod natural, comunicam si ne comportam in doua moduri: pasiv si agresiv.

Asertivitatea pe care eu o tot promovez este caracteristica unei persoane de a-si exprima cu usurinta punctul de vedere si interesele, fara anxietate si fara a le nega pe ale celorlalti. Aceasta este o abilitate ce se invata, cu care nu ne nastem. Am scris mai multe despre asertivitate aici.

Modul in care ne comportam imprima si modul in care comunicam, deci o data cu schimbarea modului in care ne raportam la propria persoana si la persoanele de langa noi, putem merge si spre schimbarea stilului de comunicare.

Exista cateva moduri de a ne comporta pe care este bine sa le constientizam si sa le schimbam daca vrem sa ne dezvoltam abilitatile de comunicare asertiva. Cum am spus, Fight, Flight, Freeze sunt reactii de baza iar noi am dezvoltat comportamente antisociale plecand de la aceste raspunsuri la stress.

Comportamente antisociale ce stau in calea unei comunicari asertive:

1. Practicarea relatiei – claxon , adica creezi si stai in relatii in care vorbesti doar tu, vorbesti despre tine si vorbesti despre celalalt, nu CU el. Practic toate discutiile sunt despre tine. Tu nu vorbesti cu interlocutorul, ci ii spui ce sa faca pentru tine. „Ar trebui sa te gandesti mai mult la mine decat la tine”

2. Emiterea de judecati de valoare la adresa celuilalt si generalizarile sunt atitudini daunatoare pentru ca poate rani interlocutorul. Comunicarea nu este eficienta si clara, iar cel care emite judecatile de valoare se tine la distanta de repercursiuni si nu se implica direct. Daca te auzi spunand „Esti chiar un egoist, niciodata nu ma asculti ” renunta cat poti de repede la acest stil de comunicare si invata sa comunici asertiv.

Cumpara cursul online – Curs Comunicare Asertiva

3. Culpabilizarea este un comportament antisocial si incorect fata de orice persoana. Practic, prin ceea ce spui si faci ii transmiti interlocutorului ca el este vinovat pentru ceea ce ti se intampla tine. Vrei sa obtii o schimbare de comportament nu prin oferirea unui feedback constructiv si a unui mesaj clar si concret, ci prin crearea sentimentului de vinovatie si mustrari de constiinta in celalalt. „De cand ti-ai schimbat job-ul nu mai esti acelasi. Sunt obosita ca fac totul singura si nu mai avem timp sa ne distram.” …. ( pasiv – agresiv )

4. Amenintarile si presiunile sunt deasemenea comportamente antisociale. Ele se folosesc fie pentru a obtine ceva cu ajutorul fortei, si nu treabuie sa fie neaparat fizica, cat si pentru a marginaliza, a exclude pe cineva dintr-un grup sau chiar din viata noastra. Uneori facem asta total inconstient, pentru ca actiunile  nu sunt in concordanta cu valorile si nevoile noastre. Cand apelam la aceste comportamente suntem agresivi iar castigurile obtinute sunt de scurta durata si cu riscul de a pierde relatii. ( lupta , agresiv )

5. Victimizarea este specifica celor cu un comportament submisiv, practic, este opusul agresivitatii. Aceasta reactie vine din lipsa de incredere in sine, fuga de responsabilitate si neasumarea deciziilor pe care le iei. Cei care se victimizeaza isi gasesc un „erou negativ” , adica o persoana care ii va sustine comportamentul de victima, de cele mai multe ori, un om agresiv care recurge la culpabilizari, amenintari si presiuni. Asa apar si se intretin relatiile toxice.

Niciunul din aceste comportamente antisociale nu sunt productive, nu aduc dezvoltare personala, nu aduc relatii bune fie la locul de munca, fie acasa. Practic, prin adoptarea unui comportament asertiv si invatand sa comunicam asertiv si empatic, vom avea succes in orice tip de relatie, vor fi mai impacati cu propria persoana si vom avea curajul sa fim autentici!

Cu drag,

Daniela Irimia, trainer de comunicare

Aboneaza-te la newsletter si primesti GRATUIT, Ghidul de Comunicare Asertiva.


Lasa un comentariu