4 pasi ca sa te opresti din mancatul emotional

Mancatul pe baza emotionala se petrece atunci cand folosesti mancarea ca un mod de a te simti mai bine. Mananci ca sa iti umpli golul emotional mai degraba decat stomacul. Sa folosesti mancarea ca o recompensa sau ca o modalitate de a te inveseli nu e neaparat un lucru rau, asta daca acesta nu este principalul tau mecanism de a face fata stresului. Daca atunci cand esti suparat, trist, furios, stresat, obosit sau plictisit primul tau impuls e sa deschizi frigiderul, atunci stii ca ai o problema care trebuie rezolvata.

1.Primul pas catre stoparea mancatului emotional si a consumului de bauturi alcoolice este identificarea cauzelor pentru care faci acest lucru. Ce situatii, locuri sau sentimente te fac sa apelezi la confortul mancarii?

Pentru fiecare dintre noi, mancatul emotional are un anumit factor declansator, pe care trebuie sa-l intelegi pentru a putea ajunge la obiceiuri mai sanatoase.



Cauze comune ale mancatului emotional sunt:

  • Atunci cand suntem foarte stresati, nivelul hormonului stresului, cortizol, creste in organism. Acest lucru ne face fie sa bem un pahat de vin rosu , fie sa mancam necontrolat mancaruri sarate, dulci, bogate in grasimi, mancaruri care iti vor da un plus de energie si placere. Cu cat esti mai expus la stres, cu atat vei simti nevoia de a manca sau a bea pentru a te destresa.
  • Ignorarea emotiilor. Mancatul sau consumul de alcool pot fi  metode de a amuti emotii la care nu stim cum sa raspundem: teama, furie, tristete, anxietate, resentimente sau rusine. Practic, te amortesti cu mancare sau bautura pentru a nu simti emotii pe care nu vrei sa le simti.
  • Plictiseala. Tu mananci vreodata doar pentru ca nu stii ce altceva sa faci, pentru ca vrei sa umpli vidul din viata ta? Mancarea devine o modalitate de a-ti umple timpul si de a te distrage de la viata ta.
  • Obiceiuri din copilarie. Daca atunci cand erai mic obisnuiai sa fii rasplatit si rasfatat cu dulciuri, este posibil ca ai purtat acest obicei cu tine din copilarie. Cand te simti bine esti mult mai dispus sa mananci 2-3 prajituri si sa bei o sampanie!
  • Influente sociale. De cate ori te intalnesesti cu prietenii sa vedeti un film sau sa mai stati de vorba, sfarsiti prin a  manca o multime de chipsuri, seminte, ciocolata si alte produse la fel de nesanatoase?  Este simplu sa mananci doar pentru ca mancarea este la indemana sau doar pentru ca altcineva mananca, pentru ca esti emotionat, sau pentru ca este mai usor sa te lasi dus de val. Nu este insa si sanatos!

 

2. Al doilea pas catre vindecarea mancatului emotional este sa gasesti alte modalitati de a-ti hrani sentimentele. Nu este de ajuns sa iti intelegi comportamentul si ce anume il provoaca, ci trebuie sa gasesti alternative la care poti apela pentru implinirea emotionala odata ce renunti la mancare in acest scop.

Gaseste o alternativa care te ajuta si te tine departe de frigider:

  • Daca esti depresiv sau te simti singur: suna pe cineva care te face sa te simti mai bine, joaca-te cu animalul de companie, uita-te la poze dragi…
  • Daca suferi de anxietate: danseaza pe cantecele tale preferate, du-te in plimbare;
  • Daca esti obosit: fa-ti o cana de ceai fierbinte, fa o baie, aprinde lumanari parfumate;
  • Daca esti plictisit: citeste o carte buna, uita-te la un serial preferat, exploreaza in natura, sau fa o activitate care iti place;



3. Pasul al treilea este sa te opresti si sa analizezi situatia atunci cand simti o pofta de mancare care nu vine de la foame. Poate ai incercat sa rezisti tentatiei in trecut si nu ai reusit, dar asta nu inseamna ca trebuie sa te dai batut. Mai bine incearca sa rezisti treptat, in pasi mici, de pilda amana mancatul pentru 5 minute, si cat astepti, incearca sa intelegi de ce faci acest lucru, cum te simti si care sunt emotiile tale in respectivul moment. Chiar daca tot cazi prada tentatiei, vei intelege mai bine de ce ai facut-o si te pregatesti pentru o reactie diferita data viitoare.

4. Al patrulea pas este sa incepi sa te obisnuiesti cu un stil de viata sanatos. Atunci cand esti puternic, relaxat si odihnit iti e mai usor sa faci fata problemelor care iti ies in cale. Sunt anumite lucruri care te pot ajuta cu mancatul emotional:

  • Fa sport zilnic. Vei avea o dispozitie mai buna, mai multa energie si iti vei reduce stresul.
  • Fa-ti timp pentru relaxare. Acorda-ti o pauza de 30 de minute zilnic de la responsabilitatile tale ca sa te relaxezi si sa iti incarci bateriile.
  • Intra in contact cu altii. Nu subestima puterea relatiilor apropiate si a activitatilor sociale. Petrece timp cu oameni pozitivi care iti imbunatatesc viata si te protejeaza de efectele negative ale stresului.

Aboneaza-te la newsletter pentru sfaturi utile in sanatate si dezvoltare personala


Lasa un comentariu