Intensitatea luminii ne afecteaza capacitatea de concentrare

Cata atentie oferiti voi luminii? Si ma refer la intensitatea luminii din casa, de la birou sau din cafenelele si restaurantele in care va petreceti timpul? Aveti o preferinta pentru lumina puternica sau pentru cea difuza?

Am descoperit de curand un studiu in care oamenii de stiintă au observat efectele luminii asupra structurii creierului nostru si cum ne poate afecta lipsa acesteia. Mi s-a parut foarte interesant, facand repede legatura intre preferinta mea pentru lumina puternica, faptul ca pot invata doar ziua, pe lumina naturala si ca nu imi plac spatiile slab luminate sau birourile luminate artificial, de cele mai multe ori si total nepotrivit.

Iar specialistii imi dau dreaptate – lumina influenteaza felul in care creierul nostru functioneaza, din punct de vedere cognitiv.



Expunerea constanta la lumina de intensitate scazuta duce la o slaba orientare in spatiu, capacitatea de metorare scade si ea, o data cu capacitatea de a invata. Puteti citi aici mai multe despre cum ne influenteaza lumina memoria, cu detalii despre studiul amintit mai sus. Asadar, nu va mai amagiti ca lucrati mai bine noaptea, este doar o scuza de a amana sa faceti lucrurile cu adevarat importante pentru voi.

Totusi, daca obisnuiti sa aveti in casa lumina slaba, ideal ar fi sa o pastrati doar in dormitorul matrimonial. In bucatarie ( unde ar fi bine sa fii atent ce faci cu cutinetele :)) si mai ales in camera copilului. Indiferent de varsta copilului, el are nevoie de lumina naturala, lumina puternica ca sa aiba ochi sanatosi si capacitatile cognitive sa ii fie sustinute in mod eficient. Sanatatea copiilor depinde de multi factori, iar expunerea la soare si lumina naturala este un element esential pentru producerea vitaminei D, vitamina ce sustine sistemul imunitar.

Lumina afecteaza si calitatea somnului. Daca noaptea tragem traperiile ca sa nu ne deranjeze lumina neonului din fata blocului, este clar ca dormim mult mai bine pe intuneric. Celulele speciale din ochi detecteaza lumina si trimit aceste informatii direct in zonele creierului care regleaza ritmul circadian si vigilenta. Acest ciclu natural de lumina si întuneric sincronizează „ceasul corporal” cu ziua de 24 de ore si ne permite sa functionam in parametri optimi.

Probabil ca ati auzit ca in tarile nordice, unde iarna zilele cu lumina sunt foarte scurte, apare frecvent si depresia. Tocmai pentru ca se produce un dezechilibru in organism.

Noua tehnologie de iluminare cu LED-uri poate controla spectrul luminii emise pentru a imita acest ciclu natural si pentru a ajuta la asigurarea tipului potrivit de lumina la momentul potrivit al zilei. De exemplu, LED-urile de lumina pre-somn emit lumina albastra foarte mica, incurajand organismul sa elibereze melatonina, hormonul care spune creierului ca este noapte si sa se pregateasca pentru un somn linistit.

Asadar, zic sa profitam din plin de lumina naturala iar atunci cand nu o avem la indemana, sa ne luminam corespunzator locuintele si birourile, mai ales azi cand exista atata tehnologie care sa ne ajute sa traim mai bine.

Sa traim frumos si sanatos dragilor,

Cu drag, Daniela Irimia

Aboneaza-te  la newsletterul nostru pentru alte articole interesante.


Lasa un comentariu



Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.