Evita aceste greseli de comunicare

greseli in comunicare

Comunicarea este ceva ce facem toti. Multi au impresia ca detin abilitati excelente de comunicare, desi realitatea este diferita.

Abilitatile de comunicare sunt foarte importante, ele pot sa dezbine relatii si sa creeze mari neintelegeri. Foarte putini oameni au aceste abilitati de comunicare bine dezvoltate, dar nu e niciodata prea tarziu sa inveti. Exista carti si cursuri care te pot ajuta. Trebuie doar sa vrei!

Acestea sunt cele mai mari greseli de comunicare pe care le facem cu totii, cel mai adesea fara sa ne dam seama:

Nu folosim “noi” mai des decat “eu”. Relatiile, de orice gen, nu sunt o competitie, iar cei din jur nu sunt niciodata dusmanul. Cel mai indicat este sa renuntam la eu versus tu si sa adoptam o exprimare si o gandire de echipa – sa invatam sa lucram impreuna pentru rezolvarea unei probleme, nu unul impotriva altuia.

Nu facem contact vizual. De cate ori nu ne uitam altundeva atunci cand cineva vorbeste cu noi? Desi nu ne dam seama, toti facem acest lucru – ne uitam la telefon, la televizor, etc. Acum pune-te in pozitia celeilalte persoane, care este ignorata atunci cand vorbeste – sigur ti s-a intamplat si nu ti-a placut. Asa ca sa le oferim celorlalti ceea ce ne dorim si noi – atentie si contact vizual intr-o comunicare.

Intrerupem. Atunci cand intrerupi pe cineva, spui in mod indirect ca ce ai tu de spus e mai important decat ce are el, un mesaj deloc dragut. Chiar daca intrerupi pentru ca ti-e teama ca vei uita ce ai de spus sau pentru ca esti emotionat, invata sa astepti.

Avem limbaj corporal negativ. O mare parte a mesajului vine din limbajul corporal – la urma urmei, faptele vorbesc mai mult decat cuvintele, asa ca invata sa-ti controlezi si gesturile, nu numai cuvintele.

Facem presupuneri inainte sa auzim intregul mesaj. De cate ori nu ai stat plictisit ascultand ceva ce ai prezis ca o sa se spuna – probabil nu chiar de atatea ori pe cat ai fi crezut. Nu e bine sa facem presupuneri inainte, pentru ca deseori gresim. In plus, nici noua nu ne place cand cineva face presupuneri despre noi, nu?

Lasam sentimentele sa controleze ce avem de spus. Nu-ti lasa emotiile sa preia controlul intr-o discutie, asteapta sa te calmezi inainte, ca sa nu regreti mai tarziu ce ai spus.

Vorbesti numai despre tine si nu ii intrebi si pe ceilalti ce fac. Daca nu ii intrebi si pe cei din jur ce se intampla in viata lor, dar in schimb vorbesti numai despre tine, pari o persoana aroganta si ecocentrica pe care oamenii nu o vor placea prea mult. Da-ti interesul si cu privire la ceilalti.

Trebuie sa castigam o cearta. Din nou, relatiile nu sunt competitii, si sa admiti ca ai gresit nu e un semn de slabiciune, ci unul de maturitate. Nimeni nu are dreptate tot timpul, asa ca nu trai cu impresia ca trebuie mereu sa castigi un concurs inexistent.

Atacam celelalte persoane, nu ceea ce spun sau fac. Atunci cand nu suntem de acord cu ceva, atacam mereu insusirile oamenilor, afectandu-le stima de sine, cand ar trebui sa criticam doar actiunea cu care nu suntem de acord.

Ne asteptam ca ceilalti sa ne citeasca gandurile. Nu spunem ce vrem, si apoi ne suparam cand lucrul pe care nu l-am comunicat nu se petrece. E absurd acest limbaj indirect – daca vrei ca cineva sa te inteleaga, vorbeste in mod direct.

Nu suntem empatici. Adesea intr-o discutie nu ne punem suficient in pielea celuilalt ca sa realizam ca fiecare are realitatea lui, si ca nu exista o realitate obiectiva. Aminteste-ti asta, pentru ca o persoana empatica care realizeaza ca experienta personala a fiecaruia este reala pentru acea persoana este un comunicator bun.

Daniela Irimia, Trainer Comunicare Vision Consulting

Aboneaza-te la newsletter pentru gandire pozitiva

Lasa un comentariu