Cum creezi o atmosfera prielnica pentru concentrare

Fiecare activitate cotidiana, pentru a fi realizata potrivit asteptarilor tale sau ale celorlalti, necesita un anumit grad de implicare cognitiva sau afectiva. Totodata, alaturi de disponibilitatea personala, este important si ambientul in care este desfasurata activitatea, fie ca este vorba despre spatiul de lucru de la serviciu sau de acasa, fie ca este un hobby, precum cititul. In oricare dintre aceste situatii, este nevoie de crearea unei stari psihice propice relaxarii, eficientei si creativitatii. 

De aceea, iti propunem cateva trucuri pentru a-ti crea o atmosfera prielnica pentru concentrare in desfasurarea activitatilor tale:

Pastreaza in ordine locul de munca

Zilnic venim in contact cu diferite obiecte cu care trebuie sa ne desfasuram activitatea, de aceea este nevoie de o minima atentie si un efort de organizare. Un exemplu des intalnit este cel al hartiilor de pe birou, care pot fi organizate in bibliorafturi sau alte sisteme de organizare. Citeste si cum iti mentii biroul organizat.

Stilul de viata organizat, disciplinat, ofera mai multa claritate fiecarei actiuni, sentimentul de control, eficienta in rezolvarea sarcinilor, precum si confortul fizic si psihic.

Alternanta efort intens – relaxare

Fiecare sarcina presupune un anumit grad de concentrare, intr-un interval de timp delimitat. De aceea este nevoie de o planificare riguroasa a timpului, in asa fel incat sa ramana vreme si pentru relaxarea creierului. Un randament crescut de lucru depinde, asadar, de alternanta efort intens – relaxare. 

Poti folosi sistemul Pomodoro, prin care lucrezi concentrat timp de 25 de minute, urmate de 5 minute pauza, metoda 60-60-30, in care intervalul de concentrare si lucru in sine este de 50 de minute, urmate de 10 minute pauza, sau oricare alta metoda personalizata. 



Evita derularea mai multor activitati simultan

Desfaşurarea mai multor activitati simultan conduce la scaderea capacitatii de concentrare, din cauza cantitatii prea mari de informatii pe care creierul este obligat sa le proceseze. Un exemplu determinant in aparitia oboselii este intreruperea lucrului pentru a folosi telefonul sau intreruperea lecturii pentru vizionarea diferitelor programe de la televizor. Evitarea hiperstimularii senzoriale ajuta la pastrarea atentiei doar pe ceea ce trebuie facut.

Ilumineaza adecvat spatiul pentru activitatea si pasiunile tale

Nu toate spatiile de lucru beneficiaza de o lumina naturala suficienta pentru derularea activitatilor, iar nivelul scazut de lumina din interiorul spatiului de lucru induce organismului, prin secretia de melatonina, starea de somn. De asemenea, iluminarea deficitara afecteaza sanatatea ochilor, intrucat acestia sunt suprasolicitati sa inregistreze informatii care nu sunt clare. Acest fapt poate duce la deteriorarea vederii, la aparitia migrenelor sau la dezvoltarea unor grave afectiuni oculare. 

Citeste cum Intensitatea luminii ne afecteaza capacitatea de concentrare

Totodata, cel mai intalnit loc pentru desfasurarea hobby-urilor este propria casa, insa nu intotdeauna ramane si timp pentru acestea. Din fericire, poti castiga timp mai ales dupa lasarea noptii, cand lumina unei veioze sau a unei lampi iti permite sa citesti fara probleme. 

In ajustarea iluminarii este bine sa tii cont si de temperatura de culoare a luminii, nuantele galben-oranj fiind cunoscute drept „lumina calda”, iar cele de la albastru spre alb – „lumina rece”. Modificarile temperaturii se masoara in grade Kelvin, iar exemple concludente pot fi: lumina zilei – 8000 K; lumina soarelui – 5600 K; lumina flourescenta (neon) – 4000 K; lumina incandescenta – 2800 K; lumina lumanarii – 1800 K. Specialistii recomanda temperatura de culoare intre 3000 si 4000 de grade Kelvin pentru activitatile de lunga durata, iar pentru lectura o temperatura de culoare intre 2500 si 2700 de grade Kelvin. In functie de nevoile tale, aici poti gasi lampi la preturi avantajoase.



Amenajeaza spatiul de lucru potrivit stilului tau

Creierul uman functioneaza dupa anumite tipare, deprinderi, de aceea poate asimila spatiul de lucru din afara casei ca pe un mediu nefamiliar, diferit de cel cu care este obisnuit. Acest lucru poate cauza aparitia unei stari de neliniste, de aici si expresia: „nu-şi gaseste locul”. Pentru restabilirea echilibrului psihic, amenajeaza spatiul de lucru cu anumite obiecte personale sau intr-un stil cat mai apropiat de preferintele tale. Daca ai posibilitatea, poti zugravi peretii intr-o nuanta cromatica preferata sau poti aduce imbunatatiri personalizate care sa te ajute sa-ti eficientizezi munca.

Stilul de viata organizat, indiferent ca esti acasa sau la serviciu, te ajuta sa iti pastrezi confortul fizic si capacitatea cognitiva necesare pentru a indeplini sarcinile zilnice, dar te ajuta si sa previi aparitia diferitelor afectiuni de sanatate si, astfel, sa dobandesti o stare interioara linistita. 

Lasa un comentariu



Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.