Sfaturi si recomandari pentru sanatatea inimii tale

Bolile care afecteaza inima pot fi foarte grave, cum este cazul preinfarctului sau infarctului. In aceste cazuri, trebuie anuntat serviciul de urgenta. Cu toate acestea, bolile cardiovasculare nu prezinta intotdeauna simptome evidente si, uneori, pacientul poate ajunge la medic mult prea tarziu. Astfel, cand este vorba despre sanatatea inimii, exista o serie de masuri preventive, in vederea pastrarii sistemului cardiovascular intr-o stare de sanatate buna. 

Stilul de viata poate creste riscul de boli cardiovasculare. In principal, este vorba despre renuntarea la fumat, pastrarea unei greutati corporale normale, limitarea consumului de alcool, dar de asemenea trebuie tinut cont si de varsta pacientului, sexul acestuia si istoricul medical (individual, de familie).

Iata ce trebuie sa faci pentru a-ti pastra sanatatea inimii:  

Fii activ: cele mai potrivite activitati fizice pentru inima sunt ciclismul, inotul, atletismul. Daca aceste activitati fizice sunt facute regulat, cel putin 30 de minute in fiecare zi, activitatea inimii devine mai eficienta. Este important de retinut ca activitatea fizica stimuleaza functia inimii.

Mentine o greutate normala: greutatea in exces pune o presiune suplimentara asupra inimii. 

Pastreaza colesterolul in limite normale: consumul de fibre ajuta la pastrarea unui nivel adecvat al colesterolului „bun”. Exista alimente care ajuta la absorbtia colesterolului „rau” in sistemul circulator.

Gestioneaza stresul: cortizolul este hormonul stresului, este recomandat ca nivelul acestuia sa fie cat mai redus. Stresul poate fi combatut cu mersul pe jos, exercitii fizice usoare, relaxare, odihna sau meditatie.

Evita anxietatea/depresia: anxietatea si depresia cresc riscul bolilor de inima. Ajuta foarte mult dacă pacientul urmeaza un tratament medicamentos impotriva depresiei si anxietatii.

Monitorizeaza regulat tensiunea arteriala: mai ales in cazul in care ai probleme sau daca ai peste 45 de ani. Retine ca tensiunea arteriala la adulti nu trebuie sa depaseasca 120/80 mmHg (prehipertensiune). 

Renunta la fumat: fumatul creste riscul bolilor cardiovasculare si a accidentelor vasculare cerebrale. Fumatul nu cauzeaza singur infarct sau accident vascular cerebral, cel mai adesea efectul lui este intensificat de varsta, greutate corporala crescuta, glicemie crescuta, nivel al colesterolului ridicat. De asemenea, femeile care fumeaza si care folosesc contraceptive prezinta un risc mai mare de boli cardiovasculare.

Consuma rosii, zilnic: sucul de rosii este bogat in licopen, un nutrient care reduce productia de colesterol rau. Sucul de rosii nu trebuie sa contina sare, pentru ca sodiul creste tensiunea arteriala.

Consuma 3 mese pe zi si niciodata la ore tarzii: nu se recomanda dieta saraca in nutrienti, dar bogata in zaharuri, grasimi saturate si grasimi trans, pentru ca acestea sunt motivele cresterii colesterolului rau. Se recomanda o dieta sanatoasa, din care sa nu lipseasca fructele, legumele, cerealele integrale.

Consuma lactate cu continut redus de grasime si carne slaba: se recomanda lactate si branzeturi semidegresate, carne de pui si de curcan.

Limiteaza grasimile hidrogenate din dieta zilnica: margarina, prajeli, produse fast-food. Aceste produse pot duce la cresterea nivelului colesterolului si, implicit, la cresterea riscului de boli cardiovasculare.

Consuma peste de cel putin 2 ori pe saptamana: pestele este sursa de acizi grasi, grasimi benefice cu proprietati antiinflamatorii si care reduc riscul de boli cronice. Consumul de peste mentine tensiunea arteriala in valori normale si reduce riscul de ateroscleroza.

Consuma apa si ceaiuri: renunta la bauturile carbogazoase. Citeste aici despre hidratarea organismului.

Nu fa exces de alcool.

Limiteaza consumul de sare: prea multa sare duce la hipertensiune arteriala, iar aceasta este o cauza a bolilor cardiovasculare. De asemenea, evita alimentele care au un continut mare de sare.

Limiteaza consumul de zahar: diabetul si obezitatea cresc riscul de afectiuni cardiovasculare.

Dormi cel putin 7 ore pe noapte: pentru a permite inimii sa se refaca.

Importanta nivelului de creatinkinaza

O alta recomandare importanta este cea legata de nivelul de creatinkinaza: aceasta este o enzima care se gaseste la nivelul miocardului, a muschilor si la nivel cerebral. Creatinkinaza afecteaza muschii, miocardul, sistemul nervos central. Creatinkinaza masurata in fluxul sanguin ajuta la diagnosticarea infarctului miocardic acut, a accidentului vascular cerebral si a unor afectiuni musculare. 

Masurarea nivelului de creatinkinaza este importanta si pentru stabilirea unor diagnostice precum:

  • rabdomioliza;
  • miopatie inflamatorie;
  • distrofie musculara;
  • miopatie indusa de tratamente;
  • sindromul neuroleptic malign.

Sanatatea inimii depinde de stilul nostru de viata

Lasa un comentariu



Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.