Abilitatile necesare unui lider de succes

Fie ca esti intr-o functie de conducere sau doresti sa ajungi un lider, este indicat sa iti faci o analiza a abilitatilor si competentelor pe care le ai. In functie de cate comportamente tipice leadership-ului ai, vei stii ce este de facut pentru a te dezvolta in aceasta directie.

Ca sa evaluezi potentialul tau ca lider, ar trebui sa analizezi:

  • Leadership-ul si munca in echipa, incluzand calitatile de personalitate si caracter, ca energie, entuziasm si initiativa;
  • Luarea deciziilor; abilitatile de gandire in rezolvarea problemelor, luarea deciziilor si gandirea creativa si inovativa;
  • Abilitati de comunicare ( vorbire, ascultare, scrierea si citire) ; comunicarea in organizatie;
  • Auto-management; abilitatea de auto-organizare; managementul timpului; abilitati de invatare;

 

Specialistii au intocmit liste de competente de leadership, grupate in 5 categorii mari. Citeste si analizeaza ce abilitati iti sunt tie necesare pentru a deveni un lider de succes. Ce abilitati ai deja si unde mai trebuie sa lucrezi pentru a le dobandi si dezvolta.

Abilitatile necesare unui lider de succes:

1.Abilitati de leadership si munca in echipa:

Abilitatea de a pune lucrurile in miscare – si in deosebi de a-i determina pe oameni sa lucreze bine ca echipa spre un obiectiv comun este esenta unui lider de succes. Ce face un lider de succes pentru asta:

  • Stabileste directia si initiaza actiunea
  • Planifica si organizeaza
  • Coordoneaza si controleaza
  • Dovedeste sensibilitate fata de nevoile si sentimentele oamenilor
  • Ii motiveaza si-i incurajeaza pe altii

 

2.Abilitati de luare a deciziilor in leadership: 

Pentru a gandi limpede, a lua decizii si a rezolva probleme, un lider:

  • Analizeaza probleme
  • Este rational si gandeste logic
  • Are simtul realitatii
  • Are abilitatea de a „privi de sus” , de a se retrage si cobora atent catre detalii
  • Este ferm cand e necesar

 

3.Abilitati de comunicare:

Un lider sintetizeaza punctele importante, astfel incat sa fie inteles de altii. Un lider asculta activ pentru a-i intelege pe altii. Alte comportamente tipice leadership-ului:

  • Vorbeste clar si inteligibil
  • Ii asculta pe altii cu atentie
  • Argumenteaza categoric dar nu agresiv
  • Dovedeste perceptia comunicarii nonverbale
  • Determina entuziasm fata de ideile sale

 

4. Abilitati de auto-management necesare unui lider

Abilitatea de a-ti gestiona timpul si de a te organiza are impact direct asupra echipei. Ce face un lider de succes:

  • Este auto-motivator: „isi declanseaza singur scanteia”
  • Este capabil sa lucreze din initiativa proprie cu putina supervizare sau chiar delor
  • Stabileste si realizeaza obiective dificile
  • Respecta termenele finale
  • Isi utilizeaza bine timpul personal

 

5. Calitati personale intalnite la liderii de succes: 

  • Entuziasm si Integritate
  • Personalitate puternica dar nu dominatoare
  • Impact personal, infatisare buna, siguranta
  • Rezistenta, capacitate de a lucra sub presiune
  • Flexibilitate si adaptabilitate
  • Incredere in sine

Lista completa de abilitati precum si modalitatile de dezvolatare a leadership-ului personal le descoperiti la cursurile de Leadership organizat de Vision Consulting. 

Daniela Irimia

Lasa un comentariu