10 Lectii de business invatate in pandemie

Se fac doi ani de cand viata multora s-a schimbat si de cand majoritatea afacerilor sunt afectate de toate schimbarile si incertitudinile provocate de pandemia de Covid-19. Perioadele de restrictii, costurile crescute la materiale de productie, dificultatile de transport… toate au pus o presiune semificativa pe afaceri si pe antreprenorii care sunt obligati sa se adapteze rapid, sa gaseasca solutii pentru a-si mentine afacerile pe piata.

Ca Antreprenor si coach pentru antreprenori si freelanceri, am sintetizat 10 lectii pe care le-am invatat in acesti doi ani de pandemie. Ce ar trebui sa facem pentru a ne crestere afacerile chiar si in parioade atat de provocatoare? Fiecare perioada, ca este de crestere, stagnare sau declin, vine cu niste lectii si cred ca este important ca antreprenorii sa le integreze pentru a continua afacerile profitabile.



10 Actiuni importante pentru dezvoltarea afacerii:

Rezervele de bani din firma sunt esentiale pentru a avea o oarecare libertate de miscare si flexibilitate in fata neprevazutului. Stie orice Antreprenor ca este intelept sa pastrezi tot timpul un fond de urgenta in conturile firmei si aceasta perioada cu inchiderea sau reducerea semnificativa a activitatii pentru cateva luni a subliniat si mai mult importanta banilor disponibili pentru situatii de criza.

Focus pe cash-flow … incasarea facturilor la timp este importanta, cu atat mai mult in perioadele in care inflatia crestere si clientii/ furnizorii pot avea la randul lor probleme financiare. Ai grija si de relatia cu contabila pentru a avea acces la calculator impozit, informatii actualizate, ajutor in completarea acteloc precum declaratia unica pe care am facut-o cu totii anul acesta.

Flexibilitatea este esentiala! Sa te poti adapta repede la schimabari, sa nu ramai blocat in proceduri invechite sau in rutine care nu se mai potrivesc realitatii din piata este extrem de important. O afacere flexibila, cu viteza de reactia si adaptare la schimbarile legislative si comportamentale ale clientilor va supravietui si chiar va creste in perioadele provocatoare.

Creativitatea nu mai este doar pentru afacerile “creative”. A fi creativ inseamna a invata din mers ce are nevoie clientul si sa il servesti mai repede si mai bine decat concurenta. Clientii cauta in permanenta ceva nou si atractiv. In pandemie am vazut ca a atrage clienti cere mai mult decat promovare si vanzare. Ai nevoie de un produs/ serviciu creativ.

Promovarea si vanzarea sunt motorul oricarei afaceri. Ai produse inovative dar daca mesajul tau nu ajunge la potentialii clienti nu are cine sa cumpere ceea ce ai creat. Pandemia a trimis toate afacerile in online asa ca este esential sa inveti putin despre marketingul online, sa fii prezent pe retelele de socializare si sa inveti sa iti spui povestea pentru a crea emotii. Apeleaza la scpecialisti pentru a avea o prezenta constanta si cu impact in mediul online. Ei te vor ajuta cu promovarea si vanzarea.

Concentreaza-te pe solutii, nu pe probleme. Problemele sunt constante in afaceri. Doar antreprenorii si echipele care se concentreaza pe solutii si le aplica repede reusesc sa prospere. O provocare are intotdeauna mai multe solutii. Cauta-le si aplicale. Nu a functionat planul A, treci la planul B… Pastreaza focusul pe solutii!

Invatarea continua inseamna evolutie continua. Invata tu ca antreprenor, ajuta-ti angajatii sa isi dezvoltate abilitati, investete in dezvoltarea personala si profesionala a oamenilor din afacerea ta. O afacere este formata din oamenii ei deci cursurile, cartile, intalnirile de invatare sunt extrem de importante daca vrei sa iti creasca si afacerea.

Relatiile profesionale sunt la fel de importante ca si relatiile personale. Asa cum starea de bine personala depinde de calitatea relatiilor, si starea de bine a afacerii depinde de relatiile pe care le ai cu partenerii de business, cu clientii, cu potentialii clienti. Fa networking, ofera o experienta placuta clientilor si angajatilor tai si vei avea doar de castigat.

Munceste inteligent si sustinut! Nici un succes nu se obtine fara munca, multa munca! Dar mai conteaza ca si ceea ce faci sa fie eficient si eficace. Identifica care actiuni aduc cele mai bune rezultate si fa mai mult din ele. Redu pierderile de timp si energie din activitati care nu aduc plus valoare semnificativa pentru afacere si clienti.

Reinventeaza-te daca este nevoie! Nu tine cu dintii de un produs, serviciu sau chiar domeniu de activitate daca vezi ca nu mai merge sau nu mai este potrivit cu directia de dezvoltare. Da, astfel de schimbari nu se fac usor si sunt riscante. Dar si sa ramai intr-o afacere care merge spre faliment si produce pierderi este si mai rau! O afacere trebuie sa fie profitabila ca sa evolueze si ca Antreprenor trebuie sa urmaresti banii nu doar pasiunea. 

Sunt curioasa ce alte lectii ai luat din anii acestia de pandemie. Cum a evoluat afacerea ta? Ce ai facut ca sa evoluezi?

Cu drag,

Daniela Irimia, trainer & coach, Antreprenor la Vision Consulting

Lasa un comentariu



Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.