Nevoia de stima in crearea relatiilor

Conform piramidei lui Abraham Maslow, spre varful piramidei nevoilor umane, apare cea legata de stima. Dupa asigurarea nevoilor de baza ( fiziologice si de securitate), oamenii au nevoie de familie, prieteni, relatii sociale care sa le ofere sentimentul de apartenenta. In mare aceste 3 nivele ale nevoilor sunt acoperite la majoritatea oamenilor.

Urmatorul nivel este cel legat de nevoia de stima. Fiecare fiinta umana vrea sa fie respectata, sa se simta importanta si apreciata. Dorinta de a se simti important este un imbold puternic, specific oamenilor. Ea ii face pe oameni sa imbrace haine de firma, sa conduca masini scumpe, sa-si scrie profesia pe placuta de pe usa sau sa se laude cu copii lor. Stima de sine dar si respectul celorlalti ofera sentimente de implinire si fericire.

Fiind o nevoie esentiala, specifica tuturor oamenilor, tu poti crea si mentine relatii mai bune cu cei din jur raspunzand corespunzator acestei nevoi de stima. Cu cat il faci pe cineva sa se simta mai important, cu atat mai pozitiv va reactiona fata de tine. Pune nevoile parterului pe acelasi nivel cu nevoile tale, arata-i ca il apreciezi pentru ceea ce este si vezi unde se intersecteaza interesele voastre comune. Propun sa ne focusam mai mult pe partenerii si interlocutorii nostrii in orice interactiune, sa le aratam interes sincer si sa ii validam ca persoane sau profesionisti. In felul acesta castigi increderea si ….respectul lor. Pentru ca si TU ai aceleasi nevoi – sa fii respectat, important si apreciat. 🙂

Plecand de la aceleasi nevoie de stima, oamenii sunt interesati in primul rand de propria persoana. In orice interactiune, partenerul/ interlocutorul este mai interesat de nevoia lui de stima, decat de a ta. Ca sa castigi increderea oamenilor, vorbeste despre EI,  despre opiniile lor, statutul lor, bunurile lor si sentimentele lor. Pentru a avea relatii bune, tine cont de aceasta piatra de temelie a relatiilor umane.

Citeste „Abilitati de Comunicare” de Allan & Barbara Pease pentru a intelege mai bine cum sa comunici si sa creezi relatii armonioase plecand de la aceste nevoie de stima.

Majoritatea oamenilor care daruiesc total dezinteresati inteleg o alta regula fundamentala a comportamentului uman – legea reciprocitatii. Ceea ce daruiesti, vei primi inapoi intr-un fel sau altul. Adevarul este ca toate gesturile noastre sunt motivate de propriul interes si sentimenul de generozitate pe care l-am avut cand am daruit. Sa crezi ca oamenii fac ceva din alt motiv decat „propiul interes” este naiv si duce la dezamagiri. Asta e natura umana.

Legea reciprocitatii functioneaza in ambele directii. Cand faci cuiva un compliment, sau il ajuti sau oferi un cadou, acea persoana va cauta momentul sa iti intoarca serviciul. Daca in schimb esti neprietenos sau jignesti, oamenii vor simti nevoie sa te jigneasca si ei. Cultiva deci o atitudine pozitiva pentru a primi acceasi atitudine si din partea interlocutorilor.

Fii atent la nevoile celorlalti, asculta-i activ si implica-te acolo unde poti fi de ajutor. Daruieste din inima si deschide-te pentru a primi la randul tau.

Provocare! Incearca sa-i faci pe oameni sa se simta importanti recunoscandu-le calitatile si apreciindu-i in fiecare zi, timp de 30 de zile, si acest exercitiu va deveni un obicei care ti se va parea firesc pentru totdeauna. 🙂

Gandeste Pozitiv! Actioneaza Pozitiv!

Daniela Irimia

Lasa un comentariu