Ce este burn out-ul si cum se manifesta

ce este burn out-ul

Burn Out-ul este descris de specialisti ca fiind o stare de epuizare asociata cu lipsa de motivatie si interes, avand ca rezultat scaderea performantei la locul de munca. Totusi, cum recunosti aceasta stare?

Care sunt semnele ca te apropii de burn out?

1. Extenuarea se poate manifesta atat fizic si mental, cat si emotional. Daca te simti obosit in mare parte din timp, daca iti lipseste energia si orice activitate pe care o desfasori presupune foarte mult efort, este posibil sa experimentezi burn out-ul.

2. Lipsa motivatiei presupune absenta entuziasmului pentru activitatile pe care le desfasori, dificultate in a te mobiliza dimineata  si un efort crescut in a-ti incepe task-urile zilnice.

3. Frustrarea. Simti ca nimic din ceea ce faci nu conteaza foarte mult, iti subevaluzi rezultatele si ai o abordare pesimista asupra lucrurilor.

4. Scaderea capacitatii de concentrare si a atentiei. Din cauza nivelului de stres foarte ridicat, experimentezi dificultate in a te concentra, in a-ti mentine atentia focusata, ti se intampla sa uiti frecvent si faci un efort mare pentru a-ti aminti anumite lucruri.

5. Scaderea performantei la locul de munca. Desi faci eforturi  mai mari decat de obicei, rezultatele pe care le obtii nu sunt cele asteptate. In acest caz, poti compara in ce masura atingi obiectivele pe care ti le setezi acum, fata de alte perioade din viata ta profesionala.

6. Relatii tensionate cu cei din jur. Ai dificultati in a te conecta emotional cu cei din jur din cauza lucrurilor care te preocupa. Ti se poate intampla fie sa te retragi si sa fii mai putin comunicativ decat in mod obisnuit, fie sa devii conflictual.

7. Te neglijezi. Iti este dificil sa te organizezi si sa creezi un echilibru intre viata profesionala si cea personala, nu mai esti suficient de preocupat de sanatatea ta si nu mai acorzi importanta cuvenita lucrurilor care in mod obisnuit contau pentru tine. Sunt situatii in care persoanele afectate de burn out, apeleaza la somnifere pentru a putea adormi, consuma o cantitate mare de cafea si energizante sau consuma alcool pentru a se destresa.

8. Esti preocupat de problemele de la birou in timpul liber. Desi programul de lucru s-a incheiat si nu mai esti la birou, nu reusesti sa te deconectezi de job si sa fii prezent in activitatile pe care le desfasori in timpul tau liber.

9. Scaderea satisfactiei cu privire la propria viata. Te simti din ce in ce mai putin multumit de viata ta, fiindu-ti dificil sa gasesti aspectele pozitive si sa te bucuri de acestea.

10. Probleme de sanatate. Dupa o perioada lunga de timp in care experimentezi burn out-ul asociat cu un nivel ridicat de stres, pot surveni probleme de sanatate. Cele mai frecvente in acest caz sunt: probleme digestive, probleme cardiace, depresie si obezitate.

 

Care sunt cauzele burn out-ului?cauze burn out la angajati

Lipsa controlului

Pentru a fi in echlibru, avem nevoie sa simtim ca detinem controlul in raport cu task-urile, obiectivele si rezultatele job-ului nostru. Insa lipsa de transparenta si claritate sau lipsa instrumentelor  si resurselor necesare desfasurarii activitatii ne fac sa simtim ca nu avem control si predictibilitate. Daca nu dispunem de un nivel ridicat de autonomie la locul de munca, ba dimpotriva simtim ca rezultatele noastre depind de circumstante sau de alte persoane, riscul sa acumulam frustrare si stres este foarte mare.

Recompense sub asteptari si in dezacord cu rezultatele obtinute

Recompensele pot fi  financiare, sociale ( statutul pe care il avem la locul de munca) sau intrinseci (satisfactia obtinuta prin rezultate). Daca se produce un dezechilibru intr-una dintre aceste arii, ne putem simti nedreptatiti si acest lucru are efecte negative asupra noastra si implicit asupra performantelor noastre.

Lipsa spiritului de echipa

Una dintre nevoile esentiale ale oamenilor este sa simta ca apartin unui grup cu care impartasesc aceleasi valori. O echipa in care este prezent conflictul , in care nu exista cooperare si coeziune, reprezinta o sursa de stres si tensiune care ii afecteaza pe fiecare dintre membrii acesteia.

 Lipsa obiectivitatii si echitabilitatii

Liderul echipei trebuie sa reprezinte un model pentru cei din subordinea lui, sa-i inspire si sa-i ajute sa evolueze.  Asteptarea ca superiorul direct sa fie obiectiv este una fireasca. Cand acest lucru nu se intampla oamenii se simt nedreptatiti, frustrati si demotivati. Subiectivitatea in evaluarea, recompensarea si promovarea subordonatilor poate conduce inclusiv la tensiuni intre membrii echipei.

Incompatibilitatea valorilor personale cu cele ale organizatiei

Fiecare dintre noi avem valori in care credem si pe care ne asteptam sa le regasim in grupurile din care facem parte. Valorile comune ne dau sentimentul de apartenenta si ne securizeaza. Cand ne aflam intr-un mediu care nu impartaseste aceleasi valori cu noi sau dimpotriva, are valori total opuse, este evident ca  nu putem sa ne desfasuram activitatea intr-un mod armonios si in timp, vom acumula frustrari.

Supraincarcarea

Mentinerea unui echilibru intre viata profesionala si cea personala trebuie sa fie pentru fiecare dintre noi un obiectiv in sine. Cand petrecem prea multe ore la birou sau cand, desi suntem in timpul liber, nu ne putem deconecta de zona profesionala, relatiile noastre se deterioreaza si calitatea vietii este afectata.

Desi burnout-ul este cauzat de un dezechilibru in planul profesional, acesta impacteaza inclusiv planul personal, afectand calitatea vietii.

Un articol oferit de Ana Nicoleta Zafiu, Consilier in Cariera.

Lasa un comentariu