Cum sa devii un bun ascultator

ascultare-activa

Nu putem vorbi de relatii armonioase fara a comunica empatic si eficient. Iar comunicarea are 3 componente – transmiterea mesajului, ascultarea si oferirea feedback-ului. Despre comunicarea eficienta am mai scris. Azi vreau sa va aduc in atentie importanta ascultarii active.

Ascultarea activă înseamnă  sa fii pe deplin prezent şi să receptionezi cu adevărat spusele şi trăirile afective ale interlocutorului. Ascultarea activă este primul pas spre crearea unei relaţii bune de comunicare. Nu poţi comunica eficient si asertiv fara sa intelegi ce vrea să iţi comunice interlocutorul. Baza oricarei relatii se formeaza aratand empatie si interes fata de interloculor.

Reguli pentru a deveni un bun ascultător:

  • Priveşte-l în ochi pe cel care îţi vorbeşte, cu interes sincer şi continuitate, participă prin mimică şi intensitatea privirii, prin gesturi uşoare, la comunicarea şi la trăirile interlocutorului.
  • Comunică non-verbal, prin gesturi simple arata ca asculţi si inţelegi ce ti se spune. Dă usor din cap, zambeste si oglindeste gesturile interlocutorului.
  • Evită să faci altceva în timp ce interlocutorul îţi vorbeşte. Oferă atentie 100% chiar si atunci cand vorbesti la telefon.
  • Păstrează o atitudine pozitivă, de receptivitate şi întelegere; în acest fel interlocutorul îşi va exprima nestingherit, degajat, tot ceea ce doreşte să îţi transmită.
  • Nu îţi proiecta propriile gânduri asupra a ceea ce ţi se spune. Mai intai asculta apoi gandeste ce vrei sa spui, fand o mica pauza inainte de a incepe tu sa vorbesti.
  • Nu anticipa spusele interlocutorului. Asculta cu rabdare tot ce are de spus.
  • Încearcă să înţelegi şi să reţii cele prezentate, nu te gândi atunci la ce replică să dai, cum să demontezi argumentaţia interlocutorului.

Cand termină de vorbit interlocutorul, verifică ceea ce ai inţeles. Repetă ce ai auzit astfel incat să fii sigur că mesajul a fost bine receptionat si in acelasi timp să ii arăţi partenerului de discuţie că l-ai ascultat in mod activ.

Daniela Irimia, Trainer Comunicare Eficienta

Gandeste-Pozitiv! Aboneaza-te la newsletter pentru alte articole interesante 

Lasa un comentariu